2011/02/25

نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم بزرگداشت دده‌کاتیب ممانعت به عمل آوردند - گزارش

دده کاتیب
از چند روز پیش، تبلیغاتی از سوی فعالین در اورمیه و قولونجو و حتی اداره ارشاد آذربایجان غربی صورت می پذیرفت؛ مبنی بر اینکه مراسم بزرگداشت عارف و شاعر بزرگ آذربایجان، «حاج عبدالرحمن طیار قولونجو» متخلص به «دده کاتیب» که در دوم اسفند سال  138 (21 فوریه) و همزمان با روز جهانی زبان مادری دار فانی را وداع گفت، در سالروز وفات ایشان و در قصبه قولونجو(قولنجی) اورمیه برگزار می گردد.
اما یک روز مانده به مراسم (1 اسفند)، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از برگزاری این مراسم جلوگیری کرده و به اطرافیان آن مرحوم گفته شده که این مراسم در منزل برگزار خواهد شد.

به گزارش ای یو تی اؤیرنجی از وبلاگ آذربایجان قولونجو، طبق اعلام، مراسم از ساعت 3 بعداظهر قرار بر برگذاری بود و شمار بسیاری از مردم منطقه و اورمیه و شهرهای سولدوز،  تبریز، قوشاچای، زنگان، سالماس، شبستر، گونئی(تسوج)، خوی و ماکی برای شرکت خود را به آنجا رسانده بودند که در این بین عده زیادی از فعالان حرکت ملی و جنبش دانشجویی ، شعرا، نویسندگان و روزنامه نگاران نیز حضور یافته بودند.
به نظر می رسد ترس و وحشت وزارت اطلاعات از احتمال تجمع مردم و سردادن شعارها به خاطر همزمانی وفات این بزرگوار با روز جهانی زبان مادری بود که گفته می شود طبق سال پیش،  با ارسال بخشنامه های کتبی به تمام واحدهای نیروی انتظامی خاطر نشان کرده بود که عناصر «تجزیه طلب و پان ترکیست» قصد دارند به مناسبت روز دوم اسفند و روز جهانی زبان مادری با بهانه قرار دادن مراسم سالگرد دده کاتیب در قصبه قولنجو تجمع و به تحرکاتی دست بزنند .
قصبه قولونجو در این روز در یک فضای امنیتی از سوی نیروهای  انتظامی مسلح و لباس شخصی ها قرار گرفته و حتی تا ساعات غروب در منزل آن مرحوم حضور یافته بودند .
دده کاتیب، شاعری بود که برای حفظ فرهنگ و ادبیات تورک، در طول حیات پربار خود مشقت های زیادی را متحمل گردید و بارها ، هم در زمان رژیم پهلوی و هم جمهوری اسلامی محبوس گردیده و حتی حکم اعدام نیز صادر گردیده بود ولی به سبب نفوذ ایشان در بین ملت، قادر به اجرای این احکامشان بر نیامدند. و همزمان شدن وفات ایشان با روز جهانی زبان مادری باعث حضور هر چه بیش تر فعالان حرکت ملی آذربایجان شده بود که قصد داشتند به صورت دسته جمعی و اعتراضی به سوی مزار ایشان حرکت کنند که نیروهای انتظامی مانع از این کار گردیدند.
در بین حاضرین که در حیاط و کوچه منتهی به خانه ایشان حضور داشتند، پلاکاردهایی در مورد زندگانی و شخصیت ایشان از سوی موسسه جوانان قولونجو (قولونجو گنجلر درنه یی) پخش می گردید ولی سپس با ممانعت روبه رو گردید.
امید است که در هر سال و همزمان با این روز، یاد و خاطر "دده کاتیب" نیز به همراه روز جهانی زبان مادری،  در بین مردم و فعالان حرکت ملی گرامی داشته شود.
لازم به ذکر است که دده کاتیب، شاعر ملی معاصر جهان تورک، که محبوبیت خاصی در بین اقشار مختلف مردم آذربایجان بخصوص آذربایجان غربی و اورمیه دارد، در دوم اسفند 1387 و همزمان با روز جهانی زبان مادری (که از طرف مردم آذربایجان گرامی داشته می شود) در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفته و در قصبه خود، قولونجو دفن گردیدند.  بیش از 35000 بیت شعر یادگار مانده از ایشان، از نمونه های کم نظیر ادبیات تورک و البته آذربایجان می باشد که روح تازه و دوباره ای به شعر و فرهنگ آذربایجان و شعر هجایی و ادبیات آشیق (عاشق) بخشیدند. وی بخصوص به دلیل اشعار ملی-مذهبی و انتقادی، در بین تورک های آذربایجان غربی و مناطقی از ترکیه، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

Hiç yorum yok: