2013/05/20

حداد عادل در دانشگاه امیرکبیر: ترکی را از مادرانتان یاد گرفته اید، این‌گونه نیز خواهد ماند


ای یو تی اؤیرنجی: دیروز (یکشنبه) غلام‌علی حداد عادل، کاندیدای اصول‌گرای یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران، در پاسخ به سوالات دانشجویان ترک دانشگاه امیرکبیر در مورد آموزش به زبان مادری، با رد امکان آموزش زبان ترکی در سیستم آموزشی ایران، عنوان کرد: "ترکی را از مادرانتان یاد گرفته‌اید، همین‌گونه نیز ادامه خواهد یافت."

همچنین وی تلویحا آموزش زبان ترکی در مدارس را مغایر با آموزش زبان فارسی دانسته و افزوده: آموزش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور لازم است.

وی که بعد از واکنش دانشجویان دانشگاه تبریز به اظهارات شوونیستی‌اش، در این مورد قدری محافظه‌کارانه صحبت می‌کرد، افزود: ما با قومیت‌ها هیچ مشکلی نداریم و اسلام مبنای حکومت ماست. از نگاه مسئولان طراز اول نظام هیچ تفاوتی بین کرد، ترک، عرب، فارس، بلوچ و دیگر اقوام وجود ندارد. ما دلیلی نمی‌بینیم که نسبت به قومی بی‌مهری کنیم.

وی در اعتراض دانشجویان ترک مبنی بر اینکه ایشان در شعری در کتاب سال ششم ابتدایی، تبریز را "ملک زبان فارسی" قلمداد کرده است، اضافه کرد: من نگفته‌ام زبان مردم تبریز فارسی است، ولی من تبریز را مهد تمدن ایرانی می‌دانم. اگر شما به مقبره‌الشعرای تبریز بروید، می بینید که چه تعداد شاعر ترک‌زبان شعرهایشان را به زبان فارسی گفته‌اند. بنده به دوستان آذری و ترکی خود گفتم زبان فارسی زبان مشترک همه مردم ایران بوده است.

گفتنی است حداد عادل در بین نخبگان ترک با دیدگاه‌های شوونیستی‌اش شناخته می‌شود، به عنوان به عنوان یکی از نمایندگان جریان اصول‌گرا وارد انتخابات شده است. با توجه شانس کم برنده شدن و همچنین توافقات داخل ائتلافی، احتمال کناره‌روی وی از انتخابات بالاست.

Hiç yorum yok: