2011/05/17

جنبش دانش آموزی آذربایجان (نگاهی به فعالیت های دانش آموزی در مدارس آذربایجان) – تایماز وطن سئور

فلسفه ی وجودی حرکت ملی آذربایجان احیای حقوق ملی و ایجاد فضا و بستر مناسب برای حق تعیین سرنوشت ملت تورک آذربایجان بر اساس معیارهای بین المللی می باشد. حرکت ملی آذربایجان به عنوان جنبشی مدرن، ملی و دموکراتیک، باید بتواند گفتمان خود را در بین اقشار مختلف ملت باز کرده و با همراه کردن تمامی این اقشار در فرآیند زمانی مناسب به اهداف خود برسد. دانشجویان، فرهنگیان و دانش آموزان از جمله گروههایی هستند که باید با طرح گفتمان حرکت ملی در بین دیگر اقشار و گروههای جامعه، ذهن آنها را نسبت به مواضع و اهداف حرکت درگیر کرده و زمینه ی لازم برای فعالیت این قبیل اقشار را، در درون حرکت ملی فراهم کنند.
در چند سال اخیر شاهد رشد گفتمان حرکت ملی در بین اقشار مختلف ملت آذربایجان بوده ایم و به واقع این حرکت  ذهن مخاطبان فراوانی را به خود واداشته است. گردهمایی های سالانه قلعه بابک و سایر مکانها، حوادث خرداد سال 85، سکوت معنی دار ملت آذربایجان در قبال حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و عدم همراهی با جنبش سبز و  نیز ظهور پدیده ی تراختور به عنوان یکی از تریبون های اساسی حرکت ملی آذربایجان، از جمله عواملی هستند که در فرآیند مطرح شدن حرکت ملی در بین مردم اعم از خواص و عوام تاثیر به سزایی داشته است. طبیعتا با درگیر شدن ذهن گروههای مخاطب در مورد مسئله ملی، شاهد عکس العمل و گرایشاتی از این گروهها و اقشار نسبت به مفاهیم حرکت ملی بوده ایم.
یکی از گروههایی که در چند سال اخیر شاهد گرایش مثبت آنها به حرکت ملی بوده ایم دانش آموزان آذربایجانی هستند. بحث و جدل با همکلاسی ها و معلمین در رابطه با مساله­ی ملی در مدارس، ارائه کنفرانس، مقاله و تحقیق در رابطه با زبان، تاریخ و فرهنگ و حقوق ملی ملت آذربایجان، انتشار نشریات و بروشورهای حاوی مضامین ملی و نیز انتشار نشریات دیواری برای نصب در بولتن، توزیع سی دی ها، بیانیه ها و محصولات فرهنگی آذربایجان در بین دانش آموزان، اعتراض به سیستم شوونیستی حاکم بر مدارس به طرق مختلف، ایجاد و راه اندازی وبلاگ های دانش آموزی با ماهیت هویت طلبانه در فضای مجازی و ... تنها گوشه ای از فعالیت های دانش آموزان آذربایجانی می باشد. به نظر می رسد دانش آموزان آذربایجانی با انجام چنین اقداماتی نوید ظهور و شکل گیری جنبشی موسوم به جنبش دانش آموزان آذربایجانی را می دهند. جنبشی که در آینده می تواند یکی از بازوهای قدرتمند حرکت ملی آذربایجان باشد. 
هر حرکت جمعی علاوه براینکه ویژگی های خاص خود را دارد دارای یک سری علل، عوامل شکل گیری و نحوه ثاثیر پذیری و تاثیر گذاری بر محیط پیرامون می باشد. حرکت های هویت طلبانه دانش آموزان آذربایجانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از مسائل موجود در حرکت های دانش آموزی آذربایجان شناخت این عوامل می باشد. گسترش فعالیت های هویت طلبانه در مدارس آذربایجان، آگاهی یافتن بیش از پیش دانش آموزان با حقوق ملی خود و در نتیجه ی آن بروز نافرمانی های مدنی  مدنظر حرکت ملی آذربایجان از سوی این دانش آموزان، لزوم شناخت این جنبش را برای فعالین ملی پراهمیت تر و حساس تر از گذشته می کند. در زمینه ی حرکت های دانش آموزی در آذربایجان سوالات فراوانی در رابطه با شناخت ماهیت، چگونگی عمل و علل شکل گیری آن وجود دراد. از جمله:
 
- آیا حرکتها و فعالیت های ملی و هویت طلبانه صورت گرفته در مدارس آذربایجان را می توان تحت عنوان «جنبش دانش آموزی آذربایجان» بررسی کرد؟ آیا چنین جنبشی وجود خارجی دارد؟ یا اصلا به کار بردن لفظ جنبش برای این فعالیتها درست می باشد؟
- این فعالیتها چه جایگاهی در حرکت ملی آذربایجان جنوبی دارد؟ یا اینکه چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ رابطه ی این جنبش با حرکت ملی چیست؟
- علل و عوامل شکل گیری چنین جنبشی در مدارس آذربایجان چه می تواند باشد؟
- آینده این حرکت به چه عواملی وابسته بوده و ابزار  پیش بینی آن چه چیزهایی می تواند باشد؟
- آیا می توان روز به خصوصی را همانند 19 اردیبهشت که روز دانشجوی آذربایجان می باشد، برای این جنبش متصور شد؟
- ویژگی های منحصر به فرد این جنبش چیست و پویایی آن به چه ارکانی وابسته است؟
- ...
این سوالات و سوالات مشابه آنها، می تواند که ذهن هر فعال ملی آذربایجانی را  در مواجهه با چنین حرکت هایی به خود مشغول سازد.
با توجه به اینکه امسال که از سوی فعالین ملی و دانشجویی سال «میللی بیرلیک ایلی» اعلام شده است، انتظار این می رود به این سوالات در بستری مناسب پاسخ داده شود. چرا که مسئله فعالیتهای دانش آموزی و لزوم تئوریزه و سازماندهی نمودن آنها می تواند یکی از محورهای «میللی بیرلیک» باشد. در واقع حرکت های دانش آموزی و سوالات مربوط به آن که در بالا قید شد، می تواند یکی از اصلی ترین دغدغه های ذهنی  فعالین ملی _اعم از اشخاص، گروهها، تشکیلاتها، جنبش دانشجویی و ..._ باشد و همچنین می تواند یکی از محور های «میللی بیرلیک» قلمداد شود.

Hiç yorum yok: