2010/11/14

ممنوعیت پخش برنامه کودک به زبان ترکی آذربایجانی در گفتگو با دکتر رضا براهنی

«بو دیل بیزیم روحوموز، عشقیمیز،جانیمیزدیر»

پس از این ترک زبان ایران از دیدن برنامه های تلویزیونی ویژه خود به زبان مادری محروم هستند. در ادامه سیاستهای حاکمیت ایران با ملیتهای ایرانی این بار نوبت به کودکان و نوجوانان رسید تا پروژه حذف فرهنگها و زبانهای دیگر ملل ایران تکمیل شود.


مدیر کل صدا و سیمای استان زنجان در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود خبر از عدم پخش برنامه های ترکی برای کودکان و نوجوانان داد. کودکی و نوجوانی بهترین دوران شکل گیری هویت هر فرد است و بنابراین فعالان آذربایجانی بر این عقیده اند که جلوگیری از پخش برنامه به زبان ترکی برای این سنین مفهومی ندارد جز اینکه حاکمیت ایران کمر همت برای از بین بردن فرهنگ و هویت آذربایجانیها بسته است.


«بیز اوز دیلیمیزده مدرسه لرده، دانیشگاهلاردا و هر یئرده یازیب اوخومالییق»

پس از افزایش شعارهای حق طلبانه آذربایجانیها مانند «تورک دیلینده مدرسه» و پس از برگزاری تجمعات فراوان توسط آذربایجانیها در مناسبتهای گوناگون حاکمیت ایران علاوه بر افزایش فشارها، بازداشت و زندانی کردن فعالان حرکت ملی آذربایجان وارد فاز جدیدی در جهت برخورد برای مبارزه با خواسته های دیگر ملل ایران شده است.

به نظر می رسد حاکمیت ایران در فاز جدید قصد برخورد فیزیکی ندارد و می خواهد ریشه های این خواسته ها را از دوران کودکی و نوجوانی بخشکاند. در حالی که تمامی کشورهای دنیا تلاش می کنند تا فرهنگها و زبانهای گوناگون را پاس داشته و تنوع فرهنگها را برای زیبایی جامعه حفظ کنند گویا سیاستمداران ایران با تنوع فرهنگها و زبانها دشمنی دارند و در صدد از بین بردن این زیبایی از جامعه هستند.

ترکیه کشور همسایه ایران است که از مدتی پیش سیاست حفظ فرهنگها و زبانها را در راس اقدامات فرهنگی خود قرار داده است و در همین راستا تلویزیون ۲۴ ساعته به زبان کردی را راه اندازی کرده است.

«تورکیه ده ییللاردان بری تارتیشیلان کوردجه تلویزیون بو آکشام ساهات ۱۸:۳۰ دا تست یایینینا باشلادی»

اما ایران با عقبگرد در این زمینه سیاست دشمنی و از بین بردن تنوعهای فرهنگی و زبانی را در پیش گرفته است. سیاست جدید ایران مبنی بر عدم پخش برنامه به زبان ترکی به دستور حاکمان مرکز نشین کلید خورده است تا نشان دهد که این حاکمیت برنامه ای جز دشمنی با فرهنگها ندارد و برای از بین بردن این تنوع از هیچ اقدامی دریغ نمی کند.

«حیدر بابا سنی وطن بیلمیشدیر»

اما در همین خصوص رضا براهنی استاد دانشگاه با حمیدرضا عسگری نژاد گفتگویی تلفنی انجام داده که با هم این گفتگو را می شنویم.
اخیرا اعلام شده که پخش برنامه کودک به زبان ترکی ممنوع شده است به نظر شما برای چی با فعالان ملی تا این حد برخورد می کنند؟
دکتر براهنی - واقعا یکی از فجایع روزگار اینه که شما حتی زبان بچه را بکشید یعنی دیگه فاجعه ای از این بزرگتر نمیشه خفقانی وحشتناکتر از این نمیشه که میلیونها بچه رو به طور کلی اجازه ندین که به زبان مادری خودشان اولا درس بخونند و بعدش هم تا این حد پیش بروند که حتی قصه کودکان و فلان و اینها حتما باید به زبان بیگانگان باشد. در واقع بیگانگان به دلیل اینکه زبان فارسی برای آنها بیگانه است و بچه ای که در یک پدر و مادر ترک زبان بدنیا می آید خوب آن که با زبان دیگران نمی تواند صحبت کند و فرقی از این نظر بین انگلیسی و فارسی نیست و تازه ممکنه که انگلیسی را بیشتر بشنود تا فارسی.

این مشکلات اصلیه به نظر من. باید جمهوری اسلامی عملا از این نژادپرستی زبانی دست بردازد. این را یک زمانی سلطنت رضا شاه بنیادش را گذاشت و اینها هم دنباله رو سلطنت رضا شاه هستند و قاعدتا نباید یک همچین کاری اتفاق بیفتد.

برخی معتقدند که وقتی نوبت به برخورد با برنامه کودکان و نوجوانان می رسد قصد حاکمیت اینه که هویت و فرهنگ یک ملت را از ریشه بخشکاند. آیا شما به این امر اعتقاد دارید؟

دکتر براهنی - من فکر می کنم که قصدشان این است ولی این قصد قصد فقط این حاکمیت نیست و حاکمیت گذشته هم دقیقا می خواست این کار را بکند ولی بطور کلی این نوع چیزها در همه جای دنیا با شکست مواجه شده است.

اگر اینها می خواهند یک نوع به اصطلاح انقلاب دیگری را بر گردن مردم ایران بگذارند و دوباره حرکت انقلابی عجیب قریبی صورت بگیره که بیشتر حرکت جنبه دموکراتیک خواهد بود هیچ مانعی نداره این کارها را بکنند و عاقبتش را ببینند به دلیل اینکه حکومت خودشان سرنگون می شود.به دلیل اینکه این نارضایی عجیبی که در کشور ما الان وجود داره این نارضایی مثل طوفانی بلند خواهد شد و تمام این نوع نژادپرستی و سرکوب مادرها و سرکوب بچه ها و سرکوب زبانهای مادری را هم از میان خواهد برد. این مسئله دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره. در همه جای دنیا این اتفاق افتاده در ایران هم این اتفاق خواهد افتاد.

به نظر شما نتیجه چنین برخوردهایی چه خواهد شد؟

دکتر براهنی - اساس اونه که برکت دموکراسی در اینه که اشخاص زبانهای مادری خودشان را تا آنجا که امکان داره یاد بگیرند مخصوصا کسانی که به صورت میلیونی در یک محل زندگی می کنند و زبان مادریشان ترکی، کردی یا عربی یا ترکمن یا بلوچیه اینها باید زبان مادری خودشان را تا آنجا که امکان داره یاد بگیرند و بعد حتی تدریس این زبانها در دانشگاهها رایج بشه. بدلیل اینکه در واقع حفظ فرهنگیه که اون کشور داشته حفظ حرکات تاریخی در کشور ما هست و این مسئله را نمی شود که نادیده گرفت و هرکسی که بخواهد همچین زوری رو با سرنیزه به مردم ایران تحمیل کنه موفق نخواهد شد و سببش نفرین میلیونها آدمی که زبانشون سرکوب داره میشه نصیب آنها خواهد شد.

زبان یکی از مولفه های هویت هر شخصی است گرفتن این مولفه از یک فرد چه تاثیری بر کودکی و آینده او خواهد گذاشت؟

دکتر براهنی - به نظر من اولین اتفاقی که می افتد اینه که یک نوع شقاق ذهنی به وجود می آید و شقه شدن شخصیت بوجود می آید در صورتی که این به زور تحمیل شود که شما زبان خودتان را رها کنید و زبان یک شخص دیگری را به عنوان زبان اصلی خودتان انتخاب کنید. بعدها این یک حالت خاصی پیدا می کند اون هم اینه که انتقام به اون زبان دوم که پیدا نمی شود بلکه حس انتقام به اون شخصی پیدا می شود که این زبان دوم را رجحان داده به زبان اول و زبان مادری طرف. فرض کنید که اگه به همه فارسها می آمدند و می گفتند که شما زبان بقیه ملیتها در ایران را انتخاب کنید ببینید چه نفرتی در فارسی زبانها علیه صاحبان بقیه زبانها پیدا می شد.

حمیدرضا عسگری نژاد - وین تی وی – واشنگتن

Hiç yorum yok: