2011/05/09

بیانیه دانشجویان دانشگاه ارومیه به مناسبت «روز دانشجوی آذربایجان» و «میللی بیرلیک ایلی»‏

اگر در تاريخ معاصر به حركت ملت آذربايجان در مقابل شوونسيم فارس جهت احراز استقلال و هويت خويش كه حق از دست رفته ي مسلم اين ملت است بنگريم، بعد از قيام حزب دموكرات آذربايجان كه با سرانجام تلخي روبرو شد، ديگر تا سال 1357 به دلايل متعدد، اين جنبش ملت آذربايجان جنوبي تقريبا در حال سكون به سر مي برد. بعد از انقلاب نيز اين جنبش به دلايل متعدد ديگر، همان حالت سكون را تا چند سال بعد از جنگ به خود داشت. اما در دو دهه ي اخير ملت آذربايجان جنوبي اين مجال را بيدا كرد تا از زير اين خفقان جندين ده ساله سر برآورده و فرياد استقلال خواهي خود را سر دهد. 

در اوايل اين جنبش بيداري ملت آذربايجان جنوبي تنها تعداد اندكي از قشر فرهيخته و آگاه سهيم بودند. خوشبختانه اكنون روز به روز از اقشار مختلف مردم به اين نهضت مي بيوندند و اين جنبش مانند جوانه اي است كه از يك درخت آتش گرفته ي جندين ساله رشد كرده و تبديل به درختی تنومند شده است که روزي سايه خواهد افكند، آن روز نزديك است. 

در اين جنبش مقدس موثرترين حركت و فعاليت از آن قشر دانشجو و فرهيخته ي اين ملت است. حرکت ملی آذربایجان خونهاي زيادي بر پيراهن، شكنجه هاي دردناكي بر تن، زحمت هاي فراواني در پنجه، بلاهاي بزرگي بر سر و زخم هاي عميقي بر دل دارد.  چه دانشجوها و جوانهايي كه خون داده اند و جه مادراني كه داغ ديده اند تا اينكه اين درخت جوان سالم بماند و برگهايي همچون ما داشته باشد. 

آنچه كه مهم است اكنون است و آينده. وضع كنوني حرکت ملی آذربایجان به گونه اي است كه در همه ي دانشگاهها و شهرها فعاليتهاي بسيار مفيد و قابل ستايشي انجام مي شود اما اكثر اين حركتها به صورت محلي، منفرد و بي خبر از هم انجام مي گيرد. شايد چند سال قبل به دلايلي جون عدم قدرت یابی کافی حرکت ملی و كمبود امكانات، وضعيت مناسب نبود اما اكنون به لطف گسترده تر شدن حرکت راهها باز تر شده است تر و لازم است تمام فعاليت ها، حركتها، مبارزات و آگاه سازي ها به صورت متحد، منسجم و هماهنك انجام گيرد.

«ائل گوجو سئل گوجو _ گوج بيرليكده دير»
دانشجويان تورك دانشگاه اروميه نيز همجون ساير دانشجو ها و اقشار، ضمن گراميداشت سال 1390 به عنوان «ميللي بيرليك ايلي» تاكيد، حمايت و آمادگي خود را جهت حركت و مبارزه اي متحد و منسجم اعلام مي دارند. چون که با توجه به شرايط كنوني، اساسی ترین نیاز حرکت ملی آذربایجان وحدت است.

«تك الدن سس جيخماز»
اگر باهم باشيم، اگر منسجم و هماهنگ باشيم مي توانيم بزرگ ترين و موثرترين كارها را انجام دهيم. بايد اين اتحاد و انسجام داراي دو محور به صورت زير باشد:
1_ اتحاد و هماهنگي دانشجويان و فعالان كه در واقع پیشروان حرکت ملی آذربایجان هستند
2_ آگاهی بخشی هر چه بیشتر جهت انسجام تمام توده هاي مردمي

در آخر 19 اردیبهشت، روز دانشجوی آذربایجان را به تمامی دانشجویان آذربایجانی علی الخصوص به فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان که همانا سربازان آزاده ی حرکت ملی هستند، تبریک می گوییم.

Hiç yorum yok: