2010/11/12

در گيري شديد بازاريان اورميه با نيروي انتظامي

ظهر روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه  بازار و خيابان طالقاني شهر اورميه شاهد درگيري شديد اصناف و بازاريان  با  نيروي انتظامي بود. به گفته شاهدان عيني حادثه، حوالي ساعت 12 ظهر، قريب به 20 تن از عوامل نيروي انتظامي و ستاد مبارزه با كالاي قاچاق و ستاد تعزيرات حكومتي به فرماندهي سرهنگ ناصر عليزاده، با برخورد هاي تند و فيلم برداري جهت تفتيش وارد مغازه های بازار اورمیه مي شوند برخورد هاي غير مودبانه و غير قانوني عوامل انتظامي موجب اعتراض بازاريان و بسته شدن مغازه مي شود.

آذربايجانين بير چوخ رايونوندا بايراق مئيدانلاري نين آچيليشي اولوب


دؤولت بايراغي گونو آذربايجانين بؤلگه لرينده طنطنه  ايله قئيد ائديليب. دؤولت بايراغيميزين تئزليکله ايشغال آلتينداکي تورپاقلارميزدا دالغالانماسي ايسه آذربايجانليلارين ان بؤيوک آرزوسودور. 
دؤولت بايراغي گونو ايله علاقه دار خيزي’دا کئچيريلن تدبيرده موستقيل آذربايجان دؤولتي نين اساس آتريبوت لاريندان اولان اوچ رنگلي بايراغين شانلي تاريخيندن بحث اولوندو. رايونون حئيدر علي يئو پروسپئکتيندن 2 ک.م مسافه ده يوکسکلييه دوغرو يوروش ائدن گنجلر 120 مئتر اوزونلوغوندا حاضيرلانان دؤولت بايراغيني نوماييش ائتديرديلر. 
  
  ** 
اوچ رنگلي بايراغيميزين دونيانين هر يئرينده، بين الخالق تشکيلاتلاردا دالغالانماسي هر بير آذربايجانلييا غورور و فرح حيسي ياشادير. بو فيکيرلر دؤولت بايراغي گونو ايله موناسيبتي ايله قوبا’دا تشکيل ائديلن مراسيمده سسلندي. رايون ايجتيماعيتي و اينجه صنعت اوستالاري نين قاتيلديغي تدبير  " آذربايجان بايراغي "  آدلي ادبي-بديعي کومپوزيسييا ايله داوام ائتديريليب. 

پیروزی 19 زن در انتخابات پارلمانی آذربایجان

 خانم حجران حسین اوا، رئیس کمیته دولتی مسایل خانواده، زنان و کودکان آذربایجان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت
، دستیابی نمایندگان زن در انتخابات پارلمانی به آراء بیشتر در مقایسه با انتخابات قبلی یکی از دستاوردهای سیاست کشور است.
خانم حسین اوا افزود: "پیروزی 19 زن در انتخابات پارلمانی آذربایجان نتیجه خوبی است".
انتخابات پارلمانی در آذربایجان در روز 7 نوامبر برگزار شد و 690 کاندیدا در آن به رقابت پرداختند.
در پارلمان قبلی 14 نماینده زن حضور داشت.
ترند

بی بی سی: آمئريکا دؤولت دئپارتامئنتي آذربايجان سئچکيلريني تنقيد ائتدي


آمئريکا دؤولت دئپارتامئنتي نين سايتيندا  " آذربايجاندا سئچکيلر "  آدي ايله يئرلشديريلميش متنده دئييلير کي، آذربايجاندا دينج کئچن پارلامئنت سئچکيلرينده بوتون پارتييالار و موختليف يئرلردن موشاهيده چيلر ايشتيراک ائديبلر. 
داها سونرا دئييلير:  " بيز آتت-اين دئموکراتيک تاسيساتلار و اينسان حاقلاري بوروسونون ايلکين حساباتيندا بئله بير مودعاني دستکله ييريک کي، عوموميليکده سئچکيلرين کئچيريلمه سي اونلارين معنالي ترققيدن خبر وئرديگي نتيجه سينه گلمک ايمکاني وئرمير " . 
بو دا قئيد اولونور کي، بعضي تئخنيکي ترققي يه باخماياراق، سئچکيلر بين الخالق ستاندارتلارا جاواب وئرمه ييب. 
متنده آذربايجان حؤکومتينه سئچکيده بوراخيلميش قوصورلارا بير ده باخماق، شيکايتلري عدالتله آراشديرماق تؤوصييه اولونور. 
سندده دئييلير کي،  " بيز آتت-اين و DTİH-اين بئله بير راي’يني بؤلوشوروک کي، سئچکي قاباغي موحيط ناميزدلرين مطبوعاتدا تبليغاتي اوچون مئديا ايشيقلانديرماسي نين بالانسسيزليغي ايله خاراکتئريزه اولونوب، سربست توپلاشما، ايفاده آزادليغي کيمي تمل حاقلارين داواملي محدودلاشديريلماسي يئر آليب، ناميزدلرين قئيده آلينماسي پروسئسي قوصورلو اولوب، بوتون بونلار بيرليکده گؤتورولدوکده ناميزدلر اوچون ناهموار مئيدان ياراديب. 

رشته زبان و ادبيات تركي آذري با كنكور 90 مي‌آيد


احمد فرشبافيان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينكه توجه به آموزش زبان تركي آذري از سال 1382 مسكوت مانده بود، اظهار داشت: بعد از سفر رياست جمهوري به استان در دور سوم آموزش زبان فعال شد به طوري كه اقدام به تشكيل گروه داد.
وي با بيان اينكه مدير گروه آن نيز مشخص شده است، گفت: اين گروه در ترم قبل دو واحد درس عمومي زبان و ادبيات تركي آذري ارائه داد.
فرشبافيان ادامه داد: البته اين دو واحد به صورت اختياري بود اما اين دو واحد اختياري با استقبال نسبي از سوي دانشجويان علوم انساني روبه‌رو شد.
وي اظهار داشت: در ترم قبل اين دو واحد براي دانشجويان علوم انساني ارائه شده بود اما از اين ترم اين دو واحد اختياري براي همه رشته‌ها ارائه شده است.

تاملی در جنبشهای دانشجویی ایران و آذربایجان- حسین قاراقانلی

بیش از شش دهه از ظهور جنبش دانشجویی در جهان میگذرد. جنبشی که اولین بار در دهه شصت میلادی در راستای دفاع از آزادی بیان در دانشگاههای آمریکا (1964) و فرانسه (1968) ظهور پیدا کرد و کنشگر آن یعنی دانشگاه و دانشجو را به عنوان یکی از عاملان تغییر اجتماعی، به جامعه آن روز معرفی کرد و توانست افکار عمومی سراسر اروپا و جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر چه بسیاری از متفکران و روشنفکران آن روز از جمله «تئودور آدورنو» از نظریه پردازان مکتب انتقادی نسبت به این نوع جنبشها خوش بین نبودند ولی در نهایت این جنبش موفق شد به یکی از موثرترین و قدرتمندترین منبع تحول و تغییر در جامعه جهانی بویژه در کشورهای جهان سوم تبدیل شود. بعد از آن دانشگاهها به کانونهای اصلی آزادیخواهی و آرمانگرایی و دانشجویان به عنوان پرچمداران مبارزه با استبداد، ظلم و تبعیض تبدیل شدند که کمتر انسان بی طرفی می تواند نقش آنها را در تاریخ معاصر جهان نادیده گرفته و انکار نماید.

بين الخالق اينسان حاقلاري فئدئراسيياسي ايرانين ايچ اوزونو آچيب

"ايرانين ايچ اوزو". بين الخالق اينسان حاقلاري فئدئراسيياسي نين حاضيرلاديغي حسابات بئله آدلانير. حسابات ايراندا ميللي آزليقلارا قارشي آيري-سئچکيليک سيياستينه عاييددير. 
تشکيلاتين ويتسه-پرئزيدئنتي "کريم لاهيجي" دئيير کي، ايراندا چوخلو سايدا ميللي آزليقلار ياشاسا دا، اونلارين بعضيلري آيري-آيري ويلايتلرين اهاليسي نين اساس حيصه سيني تشکيل ائتسه ده، سايلاري، اؤلکه نين هانسي رئگيونلاريندا ياشامالاري ايله باغلي رسمي ایستاتيستيکا آپاريلمير. بو، اؤلکه ده تابو حساب ائديلير. 
حساباتا گؤره، آذربايجان تورکلري شرقي آذربايجان، قربي آذربايجان، اردبيل، کورديستان و زنجان ويلايتلرينده ياشاييرلار. تئهراندا و اؤلکه بويو ديگر شهرلرده ده خئيلي آذربايجان تورکو ياشايير. 
حساباتدا قئيد ائديلير کي، آذربايجان تورکلري نين اساس پروبلئمي – مدني حوقوقلاري نين تاپدانماسيدير. 
   
اونلار ديللرينه و مدنيتلرينه حؤرمتسيزليکدن گيلئيله نيرلر 
" 2006-جي ايلده دؤولت قزئتلري نين بيرينده چاپ ائديلن کاريکاتورادا تاراکانين آذربايجان تورکجه سينده  " دانيشماسي "  ايرانين شيماليندا و تئهرانين بعضي حيصه لرينده کوتلوي اعتيراضلارا سبب اولموشدو. 
نوماييشلرده چوخلو سايدا حبس ائديلن، خسارت آلان و اؤلنلر اولموشدو. 

بولود قاراچورلو (سهند)، آذربايجان ميللي شاعيري

چاغداش  آذربايجان ادبياتي نين گؤرکملي شاعيري، بولود قاراچورلو (سهند) 1305-جي ايلده آذربايجانين قديم علم و مدنيت مرکزي اولان ماراغا شهرينده آنادان اولدو. آتاسي اونون ياغيشلي بير ياز گونونده دونيايا گلديگينه گؤره، آديني  " بولود "  قويدو.  
او ايلک و اورتا تحصيللريني ماراغا و تبريز شهرلرينده بيتيردي و ريضا خان ايستيبدادي نين ان قورخونج ايل لرينده بويا باشا چاتدي. او عؤمرونون گنج چاغ لاريندا آذربايجان ميللي حؤکومتي دؤورونون شاهيدي اولدو آنجاق 1325-جي ايلين آجيناجاق لي اولاي لاريندان سونرا بير چوخ تورک شاعيرلر و يازيچي لارلا بيرليکده تئهرانا تبعيد اولدو. 


سهند تئهران دا سورگون اولان زامان لاردا ادبي ييغينجاق لارا گئنيش شکيل ده قاتيلماقلا بير چوخ شاعير و يازيچي لارلا تانيش اولدو. او گون لرده سهندين اوستاد محمدعلي فرزانه ايله تانيش اولماسي اونون ياشاييشيندا دؤنوش نؤقطه سي کيمي ساييلا بيلر. نييه کي اوستادين تاپشيريق لاري و گؤستريش لري نتيجه سينده سهند  " سازيمين سؤزو "  کيمي شاه اثري  ياراتماغا نايل اولدو. او حتّي تورک لرين آنا کيتابي ساييلان  " دده قورقود "  چاپ اولماميشدان اؤنجه، بو کيتابين بوي لاريني نظمه چکه رک منظوم دده قورقودو يارادا بيلدي. 

نژادپرستی موجود در جامعه ایرانی و بیگانگی ما-شهروند ایرانی

نژادپرستی نوعی تبعیض بسیار مخرب میان انسانها و یک رفتار بسیار تند و خشن و پر قدرت بر اساس نژادشان است. باوری را میتوان نژادپرست نامید که ادعا کند یک گروه از انسانها بصورت ذاتی و درونی و غیر اکتسابی نسبت به بقیه انسانها والاتر یا پست تر هستند و لذا شایسته احترام و برخورداری از حقوق برابر با سایر انسانها نیستند.
 ایران یک کشور چند فرهنگی است که از مردمانی از پیشینه های قومی، نژادی، تاریخی متنوع مختلف تشکیل شده است، در ایران فارس، ترک (آذربایجانی)، گیلکی، کرد، عرب، لر و بلوچ، ترکمن و سایر گروه های نژادی، قومی وجود دارد. متاسفانه به دلیل اینکه یک حکومت و نظام آموزشی کاملا غیر استانداردی همواره بر ایران حاکم بوده و آموزشهای لازم در این زمینه وجود ندارد، وضعیت ایران از لحاظ نژادپرستی بسیار وخیم است.

عده ای بیشرمانه خود را از نژادی برتر و بهتر از دیگران معرفی میکنند و ادعا میکنند که بر بقیه برتری نژادی دارند، این انسانها، در مورد انسانها مانند آن فکر میکنند که معمولا در مورد حیوانات فکر میشود، چون معمولا این حیوانات هستند که بر اساس نژادشان دسته بندی میشوند، مثلا در میان سگ ها، سگهایی از نژاد های برای نجات جان اشخاصی که زیر آوار گرفتار شده اند استفاده میشود، از نژاد دیگری برای یافتن و کمک به کسانی که در برف گیر کرده اند استفاده میشود، از نژاد دیگری برای اینکه زیبا تر است برای همدم بودن استفاده میکنند، یا مثلا در مورد اسبها، اسبهای نژادی از استقامت بیشتر و اسبهای دیگری از سرعت بیشتری برخوردار هستند.

اللغة التركیة فی ایران ( اقرار نامه ای از احمد کسروی)

احمد کسروی
بندهاى زیر از مقاله  ی تاریخنگار برجسته، احمد كسروى-یكى از ترك گریزان و آذربایجان ستیزان مشهور ایرانی كه خود آذربایجانى بوده و ملیت ترك داشته است.- انتخاب شده است [1].هر چند آثار این محقق آماتور و بی باك در عرصه هاى مختلف علمى مانند زبانشناسى٫ ریشه شناسى٫ تبارشناسى و … به طور كلى چندان داراى ارزش علمى و قابل اعتناء شمرده نمیشوند ٫  ولی او در ثبت رویدادهاى دوران خود مانند انقلاب مشروطه و تصویرنگارى اجتماعاتى كه شخصا شاهد آن بوده است بسیار موفق عمل نموده است. مقاله ای که اینجا آورده میشود، یكى از تصویرنمائیهاى كسروى در باره تركیب جمعیتى ایران است كه در آن بدرستى تركیب جمعیتى مردم ایران در آغاز قرن بیستم را ثبت میكند. هر چند مانند تمام پژوهش هاى تحقیقى كسروى در این نوشته نیز تناقض گویی٫ ضعف استدلال٫ آشفتگى در تعاریف و طبقه بندى ها و كاستیهاى دیگر بسیارى وجود دارند (كه من در باره برخى از آنها در پاورقیها توضیحات مختصرى داده ام)٫ در مجموع این نوشته هم به عنوان بررسی ای كه به اكثریت بودن تركهاى ایران در آغاز قرن بیستم اشاره مى نماید و هم به جهت آشنائى با روى دیگر و ناشناخته كسروى٫ یعنى فردى علاقه مند و دلبسته به زبان مادریش٫ نوشته اى در خور دقت میباشد.


اللغة التركیة فی ایران*
احمد كسروی
1. مقدمه
عموماً چنین پنداشته میشود كه در سرزمین پارسیان( ایران) [2]به جز زبان فارسی مردم به زبان دیگری صحبت نمیكنند، و تعداد كمی از گسترش زبان تركی در سرتاسر ایران آگاه هستند، شاید زبان تركی بیش از زبان فارسی متداول است، و اگر از اكثر ایرانیان سؤال شود كه در كشور آنها به زبان تركی صحبت میشود، جواب خواهند داد: مطمئنا در ایالتهای آذربایجان و خمسه (زنجان). و اكثر آنها این را٫ همجواری این ایالتها با قفقاز و سرزمین عثمانی تركیه میدانند.