2011/05/21

یادداشت سیاسی سایت اؤیرنجی: قیام اول خرداد و نقش جنبش دانشجوئی آذربایجان

بعد از تشکیل حکومت ملی در آذربایجان به رهبری شهید سید جعفرپیشه وری در تبریز قیام اول خرداد 1385 تبریز بزرگترین قیام ملی در آذربایجان جنوبی است. این قیام سرتاسری که توانست 25 شهر آذربایجان را بسمت حرکتهای اعتراضی ضد شونیستی سوق دهد به نقطه عطف مهمی در تاریخ مبارزات هویت طلبانه آذربایجان جنوبی تبدیل گشت. قیامی که توانست در صدر اخبار رسانه های معتبر جهان قرار گرفته و توان بسیج ملی حرکت آزادیخواهانه فعالان ملی آذربایجان را نشان دهد. 
جرقه این قیام بزرگ ابتدا در دانشگاههای آذربایجان شکل گرفت و فعالان دانشجوئی آذربایجان با ایثار و فداکاری خود توانستند حرکت اعتراضی را از پشت نرده های بلند دانشگاه به بیرون از دانشگاه بکشند. بی شک بزرگترین شاهکار جنبش دانشجوئی آذربایجان عمومی کردن اعتراضات ضد فاشیستی ملت آذربایجان بود.

در این یادداشت سعی خواهیم کرد با تاکید بر جایگاه جنبش دانشجوئی آذربایجان در حرکت ملی آذربایجان به ابعاد ضروری این حرکت و ادامه مسیر مبارزه در آینده بپردازیم.

هرکسی بهتر می داند که جو موجود در دانشگاههای ایران شدیدا امنیتی بوده و دانشگاه در اصل به پادگانهای نظامی تبدیل شده اند. در چنین شرایطی طبیعتا فعالیتهای میدانی و خیابانی هزینه های گسترده ای بر بدنه جنبش دانشجوئی آذربایجان تحمیل خواهد کرد. اما طبیعتا این شرایط به مفهوم انزوای جنبش دانشجوئی آذربایجان نبوده و نیست. دستگاه امنیتی رژیم در تلاش است که از ایجاد هرگونه شبکه بین فعالان دانشجوئی آذربایجان جلوگیری کند. به ویژه وزارت اطلاعات و حراست های دانشگاهها سعی دارند ارتباط بین دانشجویان پرتجربه و قدیمی و حتی فارغ التحصیلان را با دانشجویان جدیدالورد از بین ببرند تا انتقال و جریان دانش و تجربه بین نسلهای متفاوت جنبش دانشجوئی قطع گردیده و هزینه فعالیت دانشجویان جدیدالورد و کم تجربه بیشتر گردد. به زعم دستگاههای امنیتی در نتیجه این قطع ارتباط حرکتها و فعالیت های نسل جدید به واسطه بی تجربگی از پختگی و اثرگذاری قابل توجهی برخوردار نبوده و در طول زمان ادامه حرکت های کور و نسنجیده باعث ایجاد یاس و ناامیدی در دانشجویان خواهد شد. بنظر می رسد جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای مسئولیت سنگینی است که بر دوشهای نسل قدیمی و جدید جنبش دانشجوئی آذربایجان سنگینی می کند. اگر دستگاههای امنیتی مانع از ارتباط ارگانیک و فیزیکی بین ایندو نسل می شوند می توان در فضای سایبری این ارتباط را گسترش داده و فرایند انتقال تجربه را بخوبی مدیریت نمود. می توان با ایجاد شبکه های افقی و با اسامی مستعار ارتباطات را گسترش داد. تمهیدات امنیتی گسترده در ارتباطات اینترنتی مانع از لو رفتن ارتباط خواهد شد. دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی رژیم برنامه گسترده ای برای نفوذ در ایمیل ها و چت رومها دارد. چندی قبل خبرهایی مبنی بر کشف رمز بعضی از دانشجویان فعال دانشگاه تبریز و احضار آنها به حراست دانشگاه در بین دانشجویان پخش گردید. بالطبع با اندکی دقت و توجه می توان مانع این امر گردید.

دانشجویان آذربایجانی بایستی به عنصر تاثیرگذاری در فرآیند افزایش آگاهی های سیاسی و اجتماعی آنها بدل شده و در شرایط اختناق فعلی به بالا بردن سطح بینش سیاسی خود اقدام کنند. سایت های حرکت ملی آذربایجان و به ویژه سایت اویرنجی در تلاش است تا با ارائه یادداشت های سیاسی و هفته نامه های اینترنتی در شرایطی که امکان اخذ مجوز برای نشریات دانشجوئی محدود است نسبت به پر نمودن این خلا گام بردارد. دانشجویان می توانند با مطالعه این ویژه نامه ها و ارسال آن به یکدیگر و حتی چاپ و توزیع آن کمک فراوانی به انتقال اطلاعات به یکدیگر بکنند. بایستی بکمک یکدیگر نسبت به توزیع گسترده نشریات دانشجوئی اقدام نماییم. توزیع خود این نشریات کمک فراوانی به بازسازی روابط بین دانشجویان دانشگاههای مختلف و حتی دانشجویان جدید و قدیم خواهد نمود.

رژیم جمهوری اسلامی بی شک به آخر خط رسیده است و دیر یا زود رشته نظام ازهم خواهد گسیخت. جنبش دانشجوئی آذربایجان با لحاظ این مسئله بایستی با تقویت شبکه های افقی در دانشگاههای سراسری و آزاد برای هرگونه اعتراضات خیابانی آماده باشد. سرعت تحولات منطقه بسیار زیاد بوده و پیش بینی روزها و هفته های آینده بسیار مشکل است. قطعا شرایطی پیش خواهد آمد که امکان سازماندهی گسترده اعتراضات وجود خواهد داشت. بایستی برای آن روزها آماده بود.

اردوها و گردشهای دانشجوئی یکی دیگر از کم هزینه ترین فعالیت ها برای حفظ شبکه های ارتباطی بین دانشجوئی است. اقدام اخیر دانشجویان آذربایجانی دانشگاههای تهران در گرامیداشت روز 19 اردیبهشت در این راستا قابل ارزیابی بوده و شایان تقدیر می باشد. دانشجویان سایر دانشگاهها نیز می توانند از این تجربه خوب استفاده کنند. مهم دادن شعار نیست در شرایط فعلی مهم حفظ همبستگی و گسترش شبکه های ارتباطی است.

تیرختور پدیده دیگری است که بایستی مدیریت آن بدست دانشجویان قدیم و جدید آذربایجان بوده و از پتانسیل گسترده آن برای روشن نگهداشتن مشعل هویت طلبی استفاده نمود. دانشجویان آذربایجانی می توانند نسبت به سازماندهی اعتراضات و شعارهای ملی در استایومهای ورزشی کمک نموده و اکثریت طرفدار آذربایجان دوست تیراختور را بسوی فعالیت های کم هزینه و پرسود هدایت کنند. بدون هماهنگی های قبلی در استادیومهای ورزشی هر کس ساز خود را خواهد زد و هارمونی این ساز ناهماهنگ سودی برای حرکت  ملی آذربایجان نخواهد داشت.

گله جک بیزیمدیر

Hiç yorum yok: